Η επιστήμη της Επικοινωνίας, απαραίτητη σε κάθε στιγμή της ζωής μας και ιδιαίτερα πολύτιμη, όταν χρειάζεται να γνωστοποιήσουμε ένα προϊόν ή μία υπηρεσία, να πείσουμε τους καταναλωτές, τους πελάτες, τους αναγνώστες ή χρήστες όχι μόνο να το αγοράσουν, όχι μόνο να χτίσουν μία σχέση εμπιστοσύνης μαζί μας, αλλά και να μεταδώσουν και στους υπόλοιπους τη θετική άποψή τους για το προϊόν αυτό.

Υπό τη σκέπη της επικοινωνίας, βρίσκονται τα τρία τέκνα της, οι δημόσιες σχέσεις, η διαφήμιση και το μάρκετινγκ, το κάθε ένα με ξεχωριστά χαρακτηριστικά, ξεχωριστές ανάγκες και ξεχωριστές μεθόδους επιτυχίας.
Το πρώτο τέκνο, το μάρκετινγκ ή ελληνιστί… αγοραλογία, προσπαθεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες και τις επιθυμίες των καταναλωτών, αφού τις κατανοήσει, αξιοποιώντας την έρευνα αγοράς και έχοντας ως βασικό στόχο τις επαναλαμβανόμενες πωλήσεις ελέγχει το προϊόν, την τιμή του, τον τόπο πώλησης και την προώθησή του.
Το δεύτερο τέκνο, η διαφήμιση, γνωστοποιεί και επηρεάζει (κυρίως συναισθηματικά) τον καταναλωτή για ένα προϊόν ή μία υπηρεσία αλλά αυτό το κάνει μόνο όταν πάρει το… χαρτζιλίκι της.

Το τρίτο παιδί της επικοινωνίας, οι δημόσιες σχέσεις, προσπαθεί να δημιουργήσει θετική εικόνα τόσο γύρω από το προϊόν ή την υπηρεσία όσο και γύρω από την επιχείρηση. Διαχειρίζεται τη φήμη της, ως αποτέλεσμα των πράξεων, των μηνυμάτων και της αντίληψης των άλλων για τα μηνύματα αυτά.

Σωσίβιο χαμηλού κόστους οι δημόσιες σχέσεις

Θα σταθούμε λίγο στις δημόσιες σχέσεις, ακριβώς γιατί σε περιόδους κρίσης, όχι μόνον δεν αποτελούν πολυτέλεια, όπως ίσως η διαφήμιση, αλλά μας παρέχουν άκρως πολύτιμα εργαλεία για να επικοινωνήσουμε αποδοτικά το προϊόν, την υπηρεσία, την επιχείρηση ή και τον… εαυτό μας.

Οι δημόσιες σχέσεις μας παρέχουν πολλά εργαλεία δημοσιότητας και μάλιστα έχουν το προνόμιο να έχουν το χαμηλότερο κόστος, πολλές φορές και δωρεάν (ιδίως με τη βοήθεια της τεχνολογίας, αλλά και σύγχρονων μεθόδων όπως τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης). Το χτίσιμο της φήμης, η δημοσιότητα, περνάει μέσα από τις καλές (κοινωνικές, ανθρώπινες και δημόσιες) σχέσεις με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, τους δημοσιογράφους και τους πολλαπλασιαστές της Κοινής Γνώμης.
Η ύπαρξη Γραφείου Τύπου σε μία επιχείρηση, η αποδελτίωση, η σύνταξη και αποστολή Δελτίων Τύπου, η οργάνωση συνεντεύξεων Τύπου, η αξιοποίηση του διαδικτύου, η αποστολή και δημοσιοποίηση του κατάλληλου οπτικοακουστικού υλικού είναι ορισμένα μόνο από τα εργαλεία αξιοποίησης των δημοσίων σχέσεων.
Η διοργάνωση εκδηλώσεων που θα μας φέρουν πιο κοντά με τους καταναλωτές, πελάτες, φίλους μας, η προσπάθειά μας στο να περάσουν εποικοδομητικά και όμορφα, αφομοιώνοντας παράλληλα τις πληροφορίες που θέλουμε για εμάς, η αίσθηση ότι ανήκουν σε μία ομάδα (έστω… καταναλωτών), η επιμέλεια εκ μέρους μας κάθε λεπτομέρειας διακόσμησης, αισθητικής, αναμνηστικού δώρου, φαγητού ή ποτού, η οπτικοακουστική κάλυψή της, ακόμα και η επιλογή μουσικής, αποτελούν ευθύνη των δημοσίων σχέσεων.
Εν κατακλείδι, σε μία εποχή δύσκολη για το επιχειρείν, οι σωστές και αποδοτικές δημόσιες σχέσεις μας παρέχουν εργαλεία χαμηλού κόστους, με τα οποία χτίζουμε σχέσεις εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές, αυξάνουμε και διατηρούμε την καλή φήμη μας και μετατρέπουμε τους πελάτες μας σε πολλαπλασιαστές της θετικής εικόνας μας. Και όλα αυτά, χωρίς ιδιαίτερο κόστος, αφού από τα «τρία παιδιά της επικοινωνίας», οι δημόσιες σχέσεις είναι οι πιο ολιγαρκείς.

ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗΣ

Ο Μάρκος Μπουγιουκλάκης είναι δημοσιογράφος & σύμβουλος επικοινωνίας. Ασχολείται επαγγελματικά με την επιστήμη της επικοινωνίας, τις δημόσιες σχέσεις, τη διαφήμιση, την οργάνωση εκδηλώσεων, τις εκδόσεις και τη συγγραφή. Είναι εμπνευστής του καινοτόμου είδους εκπαίδευσης και κατάρτισης «Stand Up Seminars», όπου συνδυάζεται η γνώση και το γέλιο.